Article-column header image

Stoptober

Maandag 2 Oktober 2017

Als je de vraag krijgt ‘De week van’ te schrijven, dan toch wel deze week… De week waarin vijftig verstokte rokers zich de eerste dagen van Stoptober door ons -productiebedrijf LND Media – voor het AVROTROS-programma WE STOPPEN vijf dagen en vier nachten lang laten opsluiten in een oude kazerne om af te rekenen met hun jarenlange verslaving aan de sigaret.

Eerst maar even voorstellen. Ik ben Ellen Danhof (46) begonnen als schrijvend journalist, eindredacteur bij diverse productiebedrijven en de omroep en sinds 2015 producent bij mijn eigen bedrijf, LND Media. We produceren documentaires, tv-programma’s, online series en branded content. Daarnaast ben ik echtgenoot en moeder van drie leuke zonen, variërend in leeftijd van elf tot vijftien jaar.

Waar in 1997 de laatste soldaten hier op locatie in Grave het monumentale pand verlieten, openden wij gisteren van de deuren om de rokers hun laatste sigaret te laten roken en vervolgens hun zij-aan-zij-slaapplek voor de komende dagen te wijzen. Qua hedendaagse privacy-wensen compleet niet meer van deze tijd, maar ze pikten het, onze (s)toppers! En dat alles onder toeziend oog van camera’s van NOS Journaal, Hart van Nederland en ADR. Qua achtergrond variëren onze kandidaten van advocaat tot interieurverzorgster, van ethical hacker tot hondenfokster en belastinginspecteur: zij bleken de uitverkorenen na een zorgvuldige casting waarin we ook honderden mensen moesten teleurstellen. Blijkbaar is de verslaving aan nicotine iets wat veel rokers écht niet zelf voor elkaar krijgen en waarbij ze de steun van 49 lotgenoten maar wat graag aangrijpen.

WE STOPPEN! is een online project, met veel lineaire tv-haakjes op NPO1. In die zin een vernieuwende testcase waarvan we de mediawaarde achteraf zeker zullen gaan vaststellen. Dagelijks zenden we om 20.30 uur acht minuten lange afleveringen uit op zorg.nu/westoppen en de speciale Facebook eventpagina. Gedurende de dag posten we veel veel losse bites social. Nieuw is dat De Persgroep ons project ‘omarmt’ omdat ze stoppen met roken net als de NPO belangrijk vinden en passend bij de lezers/kijkers van AD Helpt. Dit levert een unieke samenwerking op waarbij ad.nl mediawettelijk afgestemd en verantwoord teast naar onze lange afleveringen. Op onze beurt hebben we al diverse paginagrote interviews langs zien komen waarin onze stoppers voor een krant uit hun eigen regio geportretteerd worden en veel informatie over stoppen met roken wordt gegeven.

Voor mij als producent is het een bijzondere, bewerkelijke, dynamische en adrenaline opstuwende aangelegenheid. Want eigenlijk is dit, hoewel een online project, een eventproductie van formaat. ’s Nachts word ik soms wakker met de meest aparte ‘Niet vergeten om…’-issues. Net als mijn collega’s van productie en (eind)redactie overigens, die zich met groot hart voor de zaak en onze kandidaten het vuur uit de sloffen rennen om ze letterlijk in een gespreid bedje te doen landen. En dan blijkt ineens dat sommige stoppers dat bedje tussen wildvreemden helemaal niet zo gespreid vinden…

To be continued!

Ellen Danhof
Managing director LND Media